Friday, 26 August 2011

hari terakhir..:D

hari nih adalah hari terakhir ai bbuka puasa sorang-sorang setelah seminggu bersendirian (en suami keje shift mlm).
bila mkn sengsorang,hidang pon main rojak jer..hehe...
Inilah menu bbuka puasa ari nih...



-nasi putih + sebiji kurma
-ikan bilis tamban+sosej+crab ball
-ayam msk pedas + ayam goreng
-kailan ikan masin yg digoreng bersama telur
-air nestea (ice tea lemon flavour)



Thursday, 25 August 2011

Berkatalah SYURGA & NERAKA

Syurga dan neraka adalah makhluk Allah yg bjiwa.
Syurga merindui org yg merinduinya manakala neraka tidak tega membakar hamba yg memohon perlindungan Allah darinya.
Saat seorang hamba penuh khusyuk & tawaduk menadah tgn samada memohon syurga @ blindung dr seksa api neraka, secara automatik doa & rintihannya itu didengar oleh syurga & neraka
Maka saat itu juga, syurga & neraka memohon supaya Allah mengabulkan doanya.


Sabda nabi Muhammad S.A.W: Sesiapa memohon syurga kpd Allah sebyk 3 kali, (maka) berkatalah syurga: Ya Allah, masukkanlah ia ke dalam syurga.
 Dan sesiapa yg memohon (perlindungan Allah) drpd api neraka, (maka)bkatalah neraka: Ya Allah,selamatkanlah ia dr api neraka". (Riwayat al-Tirmizi)


P/S: Sekadar peringatan unk kita terutama si tukang taip nih.
Sumber : Keratan peribadi yg disimpan bertahun lamanya lam fail. Dan kebetulan,tazkirah pas terawih mlm td, ustaz bcerita ttg syurga & neraka.


WA
     

coretanku..

Perlukah aku mjadi s0rg sasterawan unk mengekspresikan diri di arena blog ini?
Diriku x pandai mengarang, x beridea berpot-pet2 versi penulisan...
Coretanku di sini hanyalah sekadar unk  merehatkan minda,melepaskan bebanan perasaan, meredakan ketensenan/stress,mungkin juga lebih ke arah catatan peribadi aka diary dan ku anggap ini salah 1 seni unkku mhiburkan hati.

Apapun anggapan org pd blog ku yg x seberapa ini,tpaksa ku biarkan aje.
Kepada kekwn yg membantu ku menceburkan diri di arena ini..TQVM.
Andai ada nasihat,tunjuk ajar unk penambahbaikan...sgt ku alu-alukan & amat mhargainya.

Yang pasti, selepas ku coretkan "catatan jiwa kacauku", stress yg mhimpit jiwa seakan berlalu di bawa bayu.... Alhamdulillah...:))

Monday, 22 August 2011

lesu

Jumaat lepas, demam agak teruk..
alhamdulillah ari nih dah ok, tp rasa cam x semangat jer..
ngantuk & pening skit2.
Syukurlah sahur td en. suami tlg msk..lau x, mau tkantoi sahur.

Pagi2 msk opis, blambak2 keje menunggu.
maklum je lah, minggu lepas, isnin jer dok kat opis.
Seminggu keje nk cover lam 1 hari?
x daya teman.
lantas ai amik pendekatan, buat mana yg urgent dulu sambil layan kekwn gegels jap2..
hrp2 ai x stress & tensen...:D

Thursday, 18 August 2011

ari nih 18082011

hampir seharian (9am~2.15pm) dok kat 3OPP.
ada traning new product unk project Unifi.


time balik,jln agak jem..dkt kol 3 br sampai opis.
ikutkan, leh trus blk umah.
tp,memandangkan g sana ngan kete kompeni,tpaksa ler blk opis dulu antar kete.
huhu...

Wednesday, 17 August 2011

16 ogos 2011

Ari nih seharian ai dok kat TM annexe,wat TNI.
Ikutkan ai x nak g sana coz ai byk keje len nk buat (alasan jew..hehe)
Yg paling ai rasa berat ati nk pegi, dah tentu balik lambat..huhu...
Tp mmandangkan modem RG nih urgent, disamping arahan dr big boss...semangat berpasukan serta integriti diri, demi Syarikat tercinta...maka ai akur & ke sana ngan hati yg ikhlas & riang ria bsama seorg  senior engineer dan 2org senior exec.



Sambil2 tu, sempat gak ai bpesbuk.
Terasa hepi dpt bkongsi cerita & masalah ngan kekawan gegurl kesayangan ai.

Siap wat TNI dkt kol 5.
Seb baik jln x brape jem.
dkt 6.15pm br sampai umah.
Pas solat asar n msk nasi, g Hiro, beli bhn2 nk wat kek esok (Tu pon lau rajin ler..hikhik..)
Otw blk umah,singgah param jap, beli lauk skit.
Ngam2 sampai umah 5 minit g nk bbuka.
Elok pas hidang..azan bkumandang..
Alhamdulillah...:D





Monday, 15 August 2011

Luahan Hati Yg X Keruan

Dear Ko,
Ko n anak2 ko nyer pasallah, dr semlm sampai ari nih..aku jd jiwa kacau.
Nape ko,suka bebenor menyakiti ati ku yg suci murni nih.
Lau ko nk tau, ati ku nih lebih murni dr minyak msk murni..
Tau dak?

Penat lah nk jaga ati ko jew..
ko nih spesis dr planet matahari kot..fire2 org je keje ko kan...?
sedar ler diri..ko tuh dah tua bangka...
kubur dok lambai2...umah dok halau2...

Ko  igt aku diam, aku x lwn blk ko slama nih..aku dok hehehe bila ko zass aku..
kira aku kebal perasaan, ngok, x reti marah kew?
Br skit aku bangkang ko, dah kecoh abis..
ko bajet aku takut kew?
klu ko leh kuang ajar, zass2 aku..
aku pon leh buat bkali2 ganda kat ko..
ada Paham?

Dear Anak ko yg bajet alim bijak bistari tuh,
hey yannadei..ko igt ko jew ker yg msk u?
ko igt aku skolah takat SPM jew ker?
ko tgk adik beradik ko n ko sdri dulu sblm nk skolahkan aku..
ustazah konon....tp dok pot pet pot pet ngutuk org jew kejenya..
Dah tuh, pepandai jew wat fatwa..
ko igt  leh sesedap rasa ko kew nk wat fatwa..
nk nilai dosa pahala org...nk kata org jahil..msk neraka...
Ko igt ko Tuhan ker..?

Dear Anak ko yg pasan baguih n super lazer,
Ko sedar ler diri..
ko tuh, SPM pon x pass..
ko tuh keje pon tadak...
dok pong pang pong pang x tentu hala wat per?
sian laki ko..dah cam org budus jew aku nengok..
ko x yah ler ada niat nk buli2 aku...
aku bkn miskin cam ko...
aku ada somi,kuarga, ada kerjaya, ada kwn2..
aku x heran ler ngan ko...
aku saje jer layan sembang xmoh jatuh ko tuh..
piiirahhh...

Dear ko n anak2 ko,
br skali aku bangkang korang kan...
slama nih, syok jew korang dok aniaya, buli dan yg sewaktu dgnnya ngan aku kan...?
tu br skit..br beberapa patah kata dr aku..
mukaddimah pon x abis g tau..
Seb baik aku cpt  beristigfar,muhasabah diri dr dok berkata2 ngan org2 ngok ngek cam korang.
Lau x, ngan aku2 kira setaraf mengong cam korang.

Ya Allah, ampunkanlah hambaMu ini.
Akanku tarbiahkan hati agar tabah mhadapi dugaanMu ini.
Sukarnya idup dkelilingi makhluk pelik cam diorg nih.
Tp apakan daya....SABO je lah...:((




Friday, 12 August 2011

roh di bulan ramadhan

salam,
slmt hari jumaat.
pg td ada terima email yg menarik dr seorg sahabat yg bertajuk "Roh di bulan Ramadhan"
Dan sebagai seorg anak yatim (ayah ai meninggal pd 2009), ai rs sebak bila bc email tsebut, lantas ai hadiahi al-fatihah & ke surau mbaca Yasin kpd ayahanda tercinta.
Betapa anakandamu ini amat merinduimu dan x pernah melupai kasih sayang yg telah dicurahkan padaku selama ini.
Terima kasih, ayahku...


ni ler dia email dr sahabat ai tu:

Roh di Bulan Ramadhan

Pagi tadi sempena hari Jumaat bulan Ramadhan yang mulia ini, aku menghadiri majlis ilmu yang membincangkan tentang
amalan di bulan Ramadhan. Satu perkara yang menarik perhatian aku tadi, ustaz penceramah bercerita tentang keadaan
roh di bulan Ramadhan. Menurut satu hadith Rasulullah.. (maaf aku tak sempat catat perawi hadith ini)..
menceritakan apabila tiba bulan Ramadhan, semua roh berkumpul di Luh Mahfuz memohon kepada Allah S.W.T untuk
kembali ke bumi. Ada roh yang dibenarkan pulang ke bumi dan ada yang tidak dibenarkan.Roh yang dibenarkan pulang
adalah kerana amalan baik mereka semasa hayat mereka ataupun ada penjamin-penjamin yang mendoakan mereka.
Manakala roh-roh yang tidak dibenarkan pulang disebabkan kesalahan mereka semasa hayat mereka akan terus di
penjara di Luh Mahfuz.

Apabila roh dibenarkan pulang, perkara pertama yang mereka lakukan adalah pergi ke tanah perkuburan untuk
melihat jasad mereka. Kemudian mereka akan pergi ke rumah anak2 mereka, orang yang mendapat harta pusaka
mereka dan ke rumah orang yang mendoakan mereka dengan harapan orang yang mereka lawati itu memberi hadiah
untuk bekalan mereka.Perkara ini akan berlarutan sehinggala tibanya Hari Raya Aidilfitri. Pada saat ini mereka akan
mengucapkan selamat tinggal kepada jasad dan pulang semula ke Luh Mahfuz dengan bekalan yang diberikan oleh
mereka2 yang masih hidup.

Di sini ustaz memberitahu hikmah adanya alam kubur. Alam kubur membuktikan bahawa Allah itu Maha Penyayang.
Orang yang melakukan kesalahan semasa hayatnya boleh dibantu dengan doa orang2 yang masih hidup. Alangkah
bahagianya jika seseorang yang telah meninggal dunia masih mendapat bekalan dari orang-orang yang masih hidup.

Oleh itu wahai sahabatku, jangan biarkan orang-orang yang kita sayang, yang mengadap Allah terlebih dulu daripada
kita sepi tanpa doa dan sedekah daripada kita. Sesungguhnya apabila mati seseorang anak adam itu, terputus ia semua
hal kecuali 3 perkara iaitu doa anak2 yang soleh, ilmu yang bermanfaat dan sedekah amal jariah.


WA


Thursday, 11 August 2011

selawat ke atas Nabi Muhammad S.A.W

jom berselawat ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w

آللّهُمَ صَلّیۓِ ۈسَلّمْ عَلۓِ سَيّدنَآ مُحَمّدْ وَ عَلۓِ آلِ سَيّدنَآ مُحَمَّدٍ

Wednesday, 10 August 2011

kehilangan..sob..sob..

Gelang hilang!!!  Ntah bila n di mana jatuhnya  pon x tau la..
Sedar2 dah xde kat pergelangan tgn ai.
Seingat ai, ms sampai surau, time ai lipat beg telekung..ia msh ada.
kemudian solat isyak seterusnya terawih.
Bila nk solat witir, br ai prasan...dah xde...huhu...

Kelam kabut jap ai mencari sekitar tempat solat ai tuh.
 Jemaah kiri kanan pon nolong cari sama, tp x gak jumpa.
Bila imam angkat takbir, kitorang mneruskan solat witir.
Pas abis doa, ai bgegas turun mencari sekitar perjalanan ai -surau ke parking, parking ke surau, dan jugak lam keta...still x jumpa...

Bila sampai umah, ai meneruskan pencarian di dlm umah & kwsn sekitar.
Pg td, ai singgah lg kat surau...mencari dan terus mencari....
Sampai skrg nih still x jumpa..sob..sob..sob...

Sedihnyer...itu gelang hadiah dr en.suami pas akad nikad.
Sejak dipakaikan di depan kadi & family, ai x penah tanggalkannya.

Sehingga skrg, ai still bharap & bdoa agar gelang ai ditemui kembali.
Semoga rezeki masih bpihak pd ai.
Ya Allah...kasihanilah hambaMu ini...

Tuesday, 9 August 2011

akhirnya..

disebabkan tidur lewat, kol 5.30 br bangun sahur.
tu pun seb baik incik suami col...lau x...mau kantoi sahur.
kunci jam kol 5.00am..tp leh lak x dgr deringannyer...asyik sgt dbuai mmpi kot...ekkekee
disebabkan tlewat bangun, sempat wat nasi goreng koboi jer.
tu pon seb baik gak,bawang putih,bwg merah dah tersedia berkupas.
hahhaa....alhamdulillah....

dah nk msk waktu nih, pas subuh nak sambung tido jap until kol 7.45...:D

bila dok sorang-sorang...

xleh tido...
nak bpesbuk, xde geng..
nk nonton tv,xde citer best..
lantas ku baca buku ngan harapan mata kan terpejam..
tp...still x leh tido...

jam dah kol 2++, kol 5 t nk bgn sahur lak..
td dh mkn ubat selsema...tp still x ngantuk...
selsema makin menjadi2 bila mlm..
hope esok,selsema n batuk berkurang..

xleh jd nih...lau x, mau kantoi sahur..
k lah, nk cuba try test golek2 atas katil sampai mata tpejam...
wahai diri, moh ler kita rehatkan minda n fizikal..


beli buku nih mlm ahad 7 julai 2011

Pas terawih, ada tazkiran. disampaikan ustaz yg berbeza setiap hari. 
Ahad lepas, Ustaz Shahrizal dr nilai. Beliau ada buat jualan buku unk collect dana bg pembinaan sekolah tahfiz. Ni ler dia bukunya:  
Dah baca skit2... upenya...mmg byk kesalahan / salah faham lam solat nih.
harap leh perbaiki diri n rujuk ustazah.
Semoga ai manfaatkan buku nih semaksima yg mungkin..InsyaAllah

juadah berbuka @8/8/11

Memandangkan minggu nih, hubby keje mlm, so td dia ngantor n ngambil ai ke/dr opis. abis keje, g giant jap..beli udang dan air. pastu singgah kat param sri muda. Just beli akok & ikan percik.
Lam kol 5.30pm, sampai umah. Pas solat asar, mulakan acara masak memasak sambil dibantu en Hubby.
Ni jer ler, juadah berbuka td..

sambal udang ~ dimsk oleh chef anie..koh3

 ikan keropok ~ digoreng garing oleh chef anie

ikan percik ~ dibeli di param = RM3.50

sup mushroom ~ dimasak oleh chef anie. Mushroom x seberapa,fishball,fishcake,udang yg lebih..

akok ~ dibeli di param. 4 biji = RM2.00

air tropicana twister oren ~ disediakan oleh asst. chef, Mr. Zam

oren ~ dikupas ngan penuh dedikasi oleh asst. chef, Mr.Zam

mkn berdua, simple2 cam nih masyuk jer...hikhik...
syukurlah ngan rezeki kurniaan Allah..Alhamdulillah....

hujung minggu yang lalu....

Jumaat lepas, penuhi undangan 3 OPP - berbuka puasa di Grand Dorsett hotel.
 Bila dah byk sgt mknan, x lalu lak nk mkn...mkn skit2 dah kenot go...


lam kol 8 lebih, kitorang gerak dr hotel ke Chow Kit. Sajer nk jln-jln...

ai agak bkenan ngan baju color kelabu tuh..

hubby suka tol belek2 kasut...tp x beli pon...

 
 pusing punyer pusing, dahaga ler plop...so beli air anggur ngan brader klate nih...

amacam...ada bran? jeans bundle nih rega rm1288.00

Dah jenuh jln-jln, apa pun x dbeli (just beli air anggur tuh jer), lantas kitorang gerak ke tanjung giler (tanjung harapan) .
 Dating lam stengah jam..dkt kol 1am,gerak blk ke umah.

 Sampai umah dkt kol 2am...pas mandi n solat isyak, hubby suh teman dia nonton SCRE4M..tp mata dah x thn, trus tlena atas sofa dpn tv..
Sedar2 hubby kejut 5.00 am suh sahur.
Sumer dah thidang atas meja...syukur alhamdulillah..:))
Pas sahur, sembang2 sampai subuh.
Rupenya hubby langsung x tido, pas subuh mata dah x leh nk kelip...
nk tpejam jer..sekali nengok dah mcm mata cecibo upenya...hikhik...
so, beliau teruskan agenda tido...ai lak laksanakan rutin hari minggu, mbasuh, ngemas, mop lantai dsb...sementara nk continue tido tghari t...:D


Tuesday, 2 August 2011

gulai udang

ni ler juadah berbuka puasa td.



Paling mudah dimasak n mmbangkitkan selera.
Hubby pon puji. Sedap katanya...hehhe

Maklum jer lah...ai nih x berapa mahir bab msk memasak nih.
Setakat nk mkn sdri tuh boleh ler...ekekeke

Org kelantan panggil gulai segini sebagai "gulai darat".
Senang jer nk msk gulai nih...

bahan-bahannya:
bwg merah, bwg putih,lengkuas,cili padi,kunyit idup -diblend
3 batang serai dititik
Sedikit gula melaka
garam secukup rasa
sekeping asam gelugor
santan sekotak (200ml)
sedikit air
udang

cara-cara:
mskkan semua bhn yg diblend + santan lam periuk di atas api yg sederhana.
kacau sehingga mendidih.
lau kelihatan pekat sgt, mskkan air secukup rasa (agak2 jer sesuai)
pastu mskkan gula melaka + garam + udang + serai + asam gelugor
masak sehingga masak....pastu hidang.
mkn ngan nasi....:D

nk msk aper ari nih...?

Semalam beli jer juadah berbuka kat pasar ramadhan sec 25. 
Jenuh berasak2...poning kepala dibueknya.
Cam2 bau ada..huhu..
last2 beli ikan percik sekor, ngan ayam msk madu seketoi, kuih muih skit & air tembikai.
pastu singgah pasar segar, beli ulam raja & salad.
Balik umah, sempat ler msk sup sayur & sambal sotong.
Bila dah hidang, cam byk ler plak...
mkn berdua...x abis pon...hehhe..



So, ari nih plan nk msk jer...msk simple2 pon jadi ler..
x daya lah nk g pasar ramadhan..

@JB

sabtu & ahad lepas blk JB. 
sesekali blk sonot gak...
wpun ada kawan sepasang jer..si Wawa & Citai (somi isteri),
jadi ler..hik2...
kebiasaannya lau balik, jarang skali dok umah...merayau jer keje kitorang.
ms br jer sampai JB, Si wawa n citai ngajak g bukit tinggi.
Citai lanjer sempena bisnes karaokenya yg makin maju.


wawa ngan nasi goreng ayam extra pedas

citai ngah kusyuk ngap nasi goreng biasa

ni lak encik suami punya..mee mamak & kopi ais

ni ai punyer - megi goreng & air cincau

Suasana JB mmg sejuk & nyaman.
Encik Suami lau blk kg, mesti g mancing or menjala kat sungai.
kadang2 mancing kat kolam abah jer..
lepas gian katanya...hik3

kehijauan meredupkan suasana.

kolam ikan abah


ikan2 berebut makanan

Sonot nengok ikan....ilang stress & segala tekanan perasaan.
Lagi ilang stress lau dpt berendam kat air terjun aka sungai kat ujung kg.
Tp minggu lepas, x sempat mandi sungai coz ujan lebat..air sungai  deras n keruh. Merbahaya.

Apa yg pasti, lau balik JB mesti selera mkn bertambah2.
Seb baik setiap kali blk, just 2 3 hari jer.
Lau dok seminggu, mau mendadak nek berat bdn nih...hihi...

Monday, 1 August 2011

Ramadhan kareem

Alhamdulillah..dipanjangkan usia olehNya unkku menemui Ramadhan thn ini.
Sabtu Ahad, balik Jb. Mlm td dkt kol seblas, br gerak balik ke Shah Alam.
Agak kepenatan...niat nk beli lauk unk sahur...last2 x singgah mana2 pon...trus balik umah.
Sampai umah, trus msk nasi unk sahur. Nengok lam fridge cuma ada sotong jer.
So, sahur tadi mkn nasi putih, sambal sotong, kurma & teh jer..:D